Hormoonbalans

De naam ‘hormoon’ komt van het Griekse woord “hormao” dat  “in beweging zetten” betekent. Hormonen worden geproduceerd door de klieren in het hormoonstelsel, worden aan het bloed afgegeven en stromen door het lichaam. Hormonen zijn boodschappers die ervoor zorgen dat signalen aan onze weefselcellen of organen in het lichaam worden afgegeven en vertellen wat en wanneer ze iets moeten doen. Het beïnvloedt verschillende systemen in het lichaam, zoals bloeddruk, lichaamstemperatuur, bloedsuikerspiegel, energieniveau, hongergevoel, gewicht, dag- en nachtritme, libido, groei, het immuunsysteem, menstruatiecyclus en spijsvertering etc. Wanneer je in balans bent, voel je je heel goed en kan je de hele wereld aan. Wanneer je niet in balans bent, zijn je hormonen ook niet in balans en kun je last hebben van verschillende (vage) klachten. Kijk hier hoe je je hormoonbalans kunt verbeteren.

meer info over hormonale disbalans door Nataly Zijlstra

Klachten door hormonale disbalans kunnen zijn:

• Vruchtbaarheidsproblemen
  • Acne
  • Eczeem of andere huidklachten
  • Verhoogde of verlaagde hartslag
  • Spierzwakte
  • Obstipatie of juist niet
  • Laag libido
  • Constant honger
  • Depressieve gevoelens
  • Hoofdpijn/migraine
  • Onbedoeld gewichtsverlies
  • Gewichtstoename
  • Broze nagels
  • Menstruatieproblemen (PCOS, endometriose, etc.)
  • Overgangsklachten (menopauze)

Ben je in de overgang?

Zodra je langer dan een jaar niet meer hebt gemenstrueerd, spreken we van de menopauze. De overgang, is de periode voor de menopauze. Tijdens de periode voor de menopauze, kunnen door het verminderen van oestrogenen in het lichaam veel vrouwen last ervaren van verschillende klachten. Deze klachten kunnen enorm uiteenlopen. Er verandert namelijk veel in het lichaam.

Enkele overgangsklachten kunnen zijn:

• Stemmingswisselingen
  • Rusteloze benen in de nacht
  • Nachtelijk zweten
  • Opvliegers
  • Duizeligheid
  • Overbeharing
  • Depressieve gevoelens
  • Vaginale droogte of infectie
  • Pijnlijke borsten
  • Altijd moe of lusteloos
  • Benauwdheid of kortademig
  • Overvloedig bloeden
  • Urineverlies
  • Hartkloppingen etc.
hormonen in balans door Nataly Zijlstra

Wist je dat je al door een aantal aanpassingen je overgangsklachten kunt verminderen?

hormoonbalans door Nataly Zijlstra

Menstruatieklachten

Menstruatieklachten kunnen heel vervelend zijn en zelfs je dagelijkse routine belemmeren. Je kunt hierbij denken aan heftige menstruatiepijn, hoofdpijn, overmatig vloeien of een hele lange menstruatie. Maar ook kan je cyclus helemaal uitblijven of heel onregelmatig zijn. Wanneer deze klachten regelmatig of juist altijd aanwezig zijn, zijn ze vaak een gevolg van een hormonale disbalans.

Onregelmatige cyclus en zwanger worden

Wanneer je een onregelmatige of uitblijvende cyclus hebt, geeft je lichaam aan dat iets anders in het lichaam voorrang krijgt op je cyclus. Het lichaam staat in een overleef stand en alle energie gaat naar andere processen. Hierdoor ontstaat een onregelmatige of uitblijvende cyclus en/of vruchtbaarheidsproblemen.

Heb jij een onregelmatige of uitblijvende cyclus en/of wil je zwanger worden maar het lukt niet? Neem contact met mij op en we gaan er samen naar kijken om je lichaam én je cyclus weer in balans te krijgen.